Medelhavet och hälsan

I dag skriver vi om medelhavskosten och hur bra denna är för hälsan, för äldre och hur livsstilen på vissa grekiska ställen generellt bidrar till ett längre liv.

 

KikärtssalladEnligt en nyhet som vi finner i Svenska Dagbladet är det flera fördjupade studier som visar på hälsoeffekterna av den populära medelhavskosten. Mycket olivolja, bladgrönsaker, fullkorn, baljväxter och nötter (och ett och annat glas vin) är inte för inte aktuella i dagens kostrådgivning och på restaurangernas menyer. Maten som en gång åts på turistön Kreta innehåller nämligen nästan inget socker och väldigt lite animaliska produkter, något som verkar minske risken för en lång radda olika sjukdomar och förlänga livet med två-tre år.

Den mat som helt motsatt ger kortare livslängd generellt är den kost som är rik på mycket kött, mycket socker och lite fisk. Och inte bara lever man längre på medelhavskosten, denna motverkar även astmarisken hos barn som växt upp i storstäder. Studier visar även att minskad risk för stroke, cancer och hjärtsjukdomar.

Sunt leverne med mat, gemenskap, motion och mycket vila

I Expressen kan vi vidare läsa om hur de som lever längst lever, bland annat i Ikaria i Grekland. Där tar man gärna en tupplur på eftermiddagen, fastar en del av året som en del av den grekortodoxa riten, äter mycket frukt och grönt, fullkorn, bönor, dricker örtte, rör sig dagligen genom att ta hand om sin trädgård eller sina odlingar, promenerar till grannar och lever ett socialt liv där relationer och vänskap är viktiga grundstenar.

Fullkornspasta, vinäger, fisk och skaldjur samt tomater och lök är även de matvaror från medelhavskostcirkeln som är bra att få i sig. Frukt och bär är också de bra att äta, men i mindre andel om man har diabetes, då dessa har hög halt av fruktsocker i sig.

Brittiska forskare menar vidare att det är kombinationen av olivolja och grönt som startar en kemisk reaktion, som i sin tur sänker blodtrycket.