Många fördelar med att vara vegetarian

Allt fler personer upptäcker fördelarna med att vara vegetarian. Bättre hälsa och mer kvar i plånboken är ett par attraktiva argument för att sluta äta kött. Att det dessutom är bra för miljön är något som får många att gå över till en vegetarisk kost.

När du tar steget och bestämmer dig för att börja äta vegetarisk kost är det viktigt att hålla koll på hälsan så att du får i dig allt du behöver. Att enbart ta bort kött från din vanliga kost är ingen hälsosam lösning i längden. Du kommer att få brist på protein och andra ämnen som är viktiga för att må bra, såsom järn och B-vitamin. Ett tillskott av vitaminer och mineraler kan vara en god idé tills du har lärt dig att få i dig alla näringsämnen som du behöver.

Bra för hälsan

Många personer upplever att deras hälsa förbättras avsevärt när de äter vegetarisk kost. Genom att byta ut kött mot baljväxter, gröna blad och grönsaker får du i dig mängder av nyttiga ämnen som du annars inte hade fått i dig med en blandkost. Visst äter de flesta köttätare även till viss del grönsaker och rotfrukter, men vegetarianer och veganer måste se till att få i sig detta för att undvika trötthet och näringsbrist. På köpet får de i sig mängder av vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfiber. Vegetarisk kost har i undersökning efter undersökning visat sig minska risken för vissa typer av cancer, inte minst i mag-och tarmsystemet. Att vegetarisk kost är bra mot vissa sjukdomar bekräftas av att många känner att de mår bättre i magen och blir piggare av den.

Se till att få i dig protein

Något som är det allra viktigaste att tänka på när du börjar äta vegetariskt är att få i dig tillräckligt med protein. Det finns i de flesta livsmedel i varierande grad, och genom att lära dig vilka födoämnen du kan kombinera för att få fullvärdigt protein ser du till att få i dig allt du behöver. Många gamla klassiska rätter utgör perfekta kombinationer av proteiner som kompletterar varandra, till exempel hummus med pitabröd eller linsgryta med ris.