Kolla dina värden på en vårdcentral regelbundet

 

Är du vegetarian eller vegan. Det är både bra för din hälsa och för jorden, eftersom köttproduktionen är den som släpper ut allra mest koldioxid i luften. Hur får du i dig rätt näring och vitaminer för att må bra både fysiskt och psykiskt?

Men för att se så att du får i dig all rätt näring på en grön kost är det viktigt att du kolla dina värden då och då, det kan du göra på en en vårdcentral i Göteborg eller Stockholm till exempel. Om du bor i dessa storstäder. Men vad är det du behöver få i dig som vegetarian, och hur får du det?

 

Att få i sig rätt näring som vegetarian

 

Vårdguiden 1177 går det att läsa om hur det är bra för kropp och knopp att äta mer mat från växter och mindre från djur. Och med hjälp av bland annat baljväxer, fullkorn och rapsolja får du i dig de näringsämnen som du behöver utan att äta vare sig fisk eller kött. Men ibland behöver du dock komplettera din kost med både vitamin B12 och vitamin D – och det främst om du är vegan. Bönor, linser, ärter, tofu och andra produkter med hög mängd protein är bra. Du bör även få i dig fullkorsprodukter som havregryn, korngryn, råris, fullkorsbröd och fullkornspasta. Att icke förglömma är frukt och grönt, rotfrukter, bär samt magra mejeriprodukter för dig som är vegetarian och inte vegan. Baljväxter ger förutom protein även zink, järn, selen samt andra viktiga mineraler. Det är viktigt att följa recepten med tillhörande koktid när du tillagar baljväxter eftersom de innehålla så kallade lektiner som ger illamående, kräkning och illamående om de äts råa. Både koktid och blötläggningsråd måste alltså följas noggrant.

Även på Livsmedelverket tipsas det om vegetarisk mat och där skrivs det bland annat om hur intresset för detta ökar hos den svenska befolkningen. Skälen till att välja bort kött och annan kost från djurens rike är flera och varierar från person till person. På ett gymnasium i Stockholm serveras bara vegetarisk mat, det går att läsa om i Dagens Nyheter.