Extra tillskott – Så kan det hjälpa dig!

Känner du dig ovanligt trött under dagarna eller har du svårt att koncentrera dig på arbetet eller i skolan? Då kan det vara så att du har brist på viktiga vitaminer, mineraler eller fetter kroppen. Med en hälsosam livsstil får du vanligtvis i dig alla ämnen som kroppen behöver, men ibland kan ett extra tillskott ändå vara till din fördel.

Ett av de vanligaste och mest uppskattade tillskotten som finns idag är Omega-3. Enkelt förklarat är Omega-3 en fettsyra som kroppen själv inte har möjlighet att producera. Det betyder att du behöver få i dig den nyttiga fettsyran på annat sätt, till exempel genom att äta mycket fisk, men också med hjälp av kosttillskott. Det finns många fördelar med att förse kroppen med den rätta mängden Omega-3 varje dag. Förutom att det verkar antiinflammatoriskt så ser fettsyran även till att hämma blod från koagulering. Högkvalitativ Omega-3 hittar du hos https://www.vitalplus.se/omega-3-bast-i-test/ med snabb leverans!

omega 3Fördelar med Omega-3

Vad är det då som du kan förvänta dig av att äta Omega-3? Till att börja med så hjälper fettsyran dig att minska blodtrycket. Ett lågt blodtryck är dock inte speciellt vanligt idag på grund av att många människor tränar, men det är fortfarande en hälsoeffekt värd att nämna. Du kan även få en mycket bättre insulinkänslighet, vilket betyder att det inte kommer att krävas lika mycket insulin för att dina kolhydrater ska lagras i musklerna. Omega-3 ser även till att du får bättre blodfetter och sanningen är att fettsyran också är till stor hjälp för den som vill gå ner i vikt.

Andra viktiga kosttillskott

Utöver Omega-3 finns det andra viktiga vitaminer och tillskott som du behöver få i dig. Experterna menar att alla människor i Sverige är i behov av extra D-vitamin varje dag och detsamma gäller för järn. Järn är dock ett tillskott som är lite extra viktigt för kvinnor. Även här har forskning visat att 50 % av alla menstruerande kvinnor har låga nivåer av järn och skulle behöva ett tillskott. Järn är bland annat bra för sårläkning och slemhinnor, medan D-vitamin är bra för skelett, immunförsvar och hjärt- och kärlhälsan.