Bra mat och träning för att bygga muskler

Både en stor andel män och kvinnor strävar efter att få en formad kropp med mer muskler och mindre fett. Detta betyder inte nödvändigtvis att man önskar att bli en body-builder, utan att man helt enkelt vill få en mer atletisk kropp. Dock krävs det hårt arbete och träning och rätt kost bör ske i samverkan.

Det är mycket som ska stämma överens för att få till en större muskelmassa och samtidigt må bra och ha hälsan. För att bygga mer muskler krävs det rejält med protein som också inte bör intas för sent efter ett träningspass. Dessutom bör man träna rätt för att utöka sin kroppsmassa på ett positivt sätt. Som hjälp på traven väljer många att dessutom testa kosttillskott för att skynda på processen.

Motion och kost för en nybörjare av träning

En ovan person som nyligen beslutat att bli mer hälsosam och/eller börja bygga muskler, ska inte börja för snabbt med vare sig träning eller kosttillskott. Att belasta kroppen för tungt innebär större risk för skador samt en snabb nedrustning av motivationen. Dessutom finns risken att man lägger på sig mer fett istället. Det tar ett tag för kroppen att vänja sig så ett successivt utökande hos nybörjaren är att rekommendera. Låt kroppen vila minst en dag mellan tunga styrketräningspass och kör aldrig styrka och konditionsträning samma dag, då riskerar du att få motsatt effekt. Dock är det värt att nämna att de 2 första åren bygger man mer muskelmassa för att sedan sätta detta moment på sparlåga. Överbelasta musklerna rätt genom att göra fler repetitioner, lägga på mer vikter eller utföra rörelser under en längre tid.

Var noga med proteinet i kosten som finns i ägg, baljväxter, kött och fisk. Ät protein så snabbt som möjligt efter ett träningspass, gärna 30 minuter -1 timme efter avslutad träning- det är då som kroppen tillgodogör sig egenskaperna som mest. Tränar du ofta bör du heller inte slarva med de långsamma kolhydraterna i pasta, potatis, ris, bulgur och fullkornsbröd. En person som tränar mycket bör lägga till mer kolhydrater på sin tallrik än den som inte är särskilt fysisk aktiv.

Kost och träning för träningsveteranen

Den som ständigt befinner sig på gymmet och vill bygga muskler, bör äta var tredje timme och kan också utöka sin kost med något kosttillskott samt ett eller ett par mellanmål i form av frukt eller proteinbars.