Hälsa har flera delar

Att leva hälsosamt handlar inte bara om träning. Och det handlar inte heller enbart om kost. Hälsa har flera delar, som alla är viktiga.

Länge trodde man att motion var det effektivaste sättet att gå ned i vikt. Idag vet man att kosten är den faktor som har enskilt störst betydelse för vikten. Och det finns ingen quick fix i form av en tillfällig bantning. Det som krävs är att man lägger om kosten permanent. Det är inte en liten sak att företa sig, men de som gör det tycker alltid att det är värt det.

Vilken diet som är bäst varierar från person till person, beroende både på personlighet, livsstil och till viss del på genetiska förutsättningar. Flera företag säljer lösningar där måltidsrådgivning, och ibland också måltidsersättning, kombineras med rådgivning på andra områden, inte minst när det gäller motion. I början var företag som Itrim kontroversiella, men redan 2006 presenterades en studie, som visade att deras metod var en av de bästa för att hjälpa överviktiga att gå ned i vikt.

Motion i vardagen

Även om motion inte är det viktigaste för den som vill gå ned i vikt så är det oerhört viktigt. Människan är gjord för att röra på sig, men de flesta av oss har stillasittande arbeten.

Att träna på gym eller liknande är naturligtvis bra, men minst lika viktigt är motion i vardagen. Att gå eller cykla till jobbet gör stor skillnad, och detsamma gäller att välja trapporna istället för hissen. Har man inte möjlighet att ta sig hela vägen fram till arbetsplatsen för egen maskin kan man gå några hållplatser, och sen hoppa på bussen. Ett annat alternativ, om man tar bilen till jobbet, är att inte välja den närmaste parkeringsplatsen.

Stress och sömn

Även den som cyklar till jobbet varje dag, går på två Friskis-pass i veckan och äter en varierad kost med lågt innehåll av snabba kolhydrater kan drabbas av ohälsa. Hälsa handlar nämligen inte bara om vad man äter, och hur mycket man rör på sig. Det låter lite flummigt, men man skulle kunna beskriva det som att hälsa handlar om harmoni i tillvaron.

Vi lever i ett dygnet runt-samhälle, som är långt ifrån harmoniskt. Hela tiden finns det saker som pockar på vår uppmärksamhet. Dessutom har gränsen mellan arbete och fritid blivit alltmer flytande, inte minst eftersom fler och fler frilansar, och detta medför att det blir allt vanligare att läsa viktiga mejl till sent in på kvällen. Det här gör att vi inte slappnar av från jobbet när vi är hemma, och att kunna slappna av är viktigt för ett hälsosamt liv.

Hur man ska göra för att slappna av hemma beror helt och hållet på ens personliga preferenser. Men all bör undvika skärmar under de två sista timmarna innan de går och lägger sig. Det är också viktigt att inte ha för hög temperatur i sovrummet, eftersom kroppen behöver sänka temperaturen något för att man ska kunna sova. Hur mycket man behöver sova varierar, så det är viktigt att man fastställer sitt eget sömnbehov.